Administratie TIP, Belastingaangifte papieren
Het is straks weer tijd om je belastingaangifte doen. Niet echt een leuk klusje, maar wel noodzakelijk. Als je deze tip gebruikt is het makkelijker en sneller gedaan. Nu druppelen de documenten die je dan nodig hebt al binnen. Maak een mapje waar je alles meteen bij elkaar instopt zodat je straks met invullen alles bij elkaar hebt. Dat scheelt zoeken en dus tijd.
Wat kan je nodig hebben voor de belastingaangifte:
Informatie van www.belastingdienst.nl
Persoonlijke gegevens
*uw burgerservicenummer (BSN) en dat van uw partner en kinderen
*uw rekeningnummer
*uw DigiD en dat van uw partner
Inkomsten
*uw jaaropgaven over 2021
En als u die niet hebt: uw salarisstroken
*ontvangen partneralimentatie
Bankrekeningen
*het jaaroverzicht 2021 van uw betaalrekening
*het jaaroverzicht 2021 van uw spaarrekening en dat van uw kinderen
*het jaaroverzicht 2021 van uw beleggingen
Wonen
*de WOZ-waarde van uw huis met peildatum 1 januari 2020
Deze waarde staat op de WOZ-beschikking die u vorig jaar van de gemeente hebt gekregen.
*de jaaropgaaf van uw hypotheek
*bij koop of verkoop van uw woning: de notarisafrekening
Aftrekposten
U hebt betalingsbewijzen nodig. Denk aan:
*giften
*zorgkosten die u niet vergoed hebt gekregen
De eigen bijdrage Zvw, zorgverzekeringspremie en het eigen risico mag u niet aftrekken.
*betaalde partneralimentatie
*als u geen recht had op studiefinanciering: betaalde studiekosten
Overig
*gegevens van leningen en andere schuldeng
*gegevens van betaalde lijfrentepremies
*een overzicht van betaalde arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV)
*gegevens over dividend
Alleen als u deze hebt gehad:
de voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2021
de voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zvw over 2021
Reactie plaatsen
Reacties